Voorzitter OR
De voorzitter en secretaris worden gekozen door de ondernemingsraad, niet door de achterban en ze worden nooit op die plek gezet door de bestuurder. De ondernemingsraad maakt zelf uit wie van hen voorzitter wordt en wie de secretaris wordt.
Wat zijn de taken van de voorzitter zijn is afhankelijk van vooral twee factoren:
- de traditie binnen de ondernemingsraad;
- en de persoonlijkheid van de voorzitter.
Elke ondernemingsraad die al een aantal jaren meedraait, is er aan gewend dat sommige taken altijd door de voorzitter worden gedaan en dat verwacht men ook van de nieuw gekozen voorzitter.
Als het altijd gewoonte was dat de voorzitter de vergaderingen leidt van de ondernemingsraad dan zal een nieuwe voorzitter zich daar moeilijk aan kunnen onttrekken.
De andere factor is de persoonlijkheid van de voorzitter. De een zal meer de stijl van de coördinator kiezen, de ander die van onderhandelaar, een derde zal geneigd zijn op te treden als manager van het OR-werk.
De een zal overal bovenop zitten en aan alle commissies willen deelnemen, de ander zal juist met een zeker afstandelijkheid de grote lijnen in de gaten houden.
Taken
Afhankelijk van deze twee factoren kan een voorzitter zich met de
volgende taken bezighouden:
- voorzitter van de OR-vergaderingen;
- voorzitter, afwisselend met de bestuurder, van de overlegvergaderingen;
- agenda-voorbereiding samen met de secretaris;
- contact met de bestuurder buiten de vergaderingen om;
- zich op de hoogte stellen, in grote lijnen, van alle onderwerpen die bij de ondernemingsraad in behandeling zijn;
- controle op de voortgang van de werkzaamheden;
- zich via contacten in de organisatie oriënteren wat er in de naaste toekomst op de ondernemingsraad kan afkomen;
- het onderhouden van voor de ondernemingsraad belangrijke externe contacten;
- het optreden als spreker bij belangrijke externe en/of feestelijke bijeenkomsten van de organisatie;
- het optreden als functioneel leidinggevende van de ambtelijk secretaris.