• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Logo bubberman training en advies

Digitale Leeromgeving Medezeggenschap

  • E-cursussen
  • Ondernemingsraad
  • Wet op de ondernemingsraden
  • De Praktijk
  • Log In
  • Contact
  • Show Search
Hide Search

Reorganisatie en de rol van de OR

Jan Bubberman · mei 6, 2024 · Reageer

Een reorganisatie betekent verandering. Een verandering in het bedrijf of de organisatie waar je werkt. Het wordt ook wel anders genoemd: herindeling, herstructurering, modernisering, privatisering, outsourcing. Noem maar op. Het komt altijd neer op verandering.

Als een bedrijf moet reorganiseren komt dit door problemen. Deze problemen zijn meestal bedrijfseconomisch van aard, zoals financiële problemen. Soms zijn problemen binnen het bedrijf zelf de oorzaak. Bijvoorbeeld slechte leiding of een hoog verloop onder personeel. Het is lastig aan te geven wat precies het probleem is waardoor een bedrijf moet gaan reorganiseren. Vaak gaat het om een combinatie van verschillende oorzaken.

In deze E-cursus over Reorganisatie en de rol van de OR krijg je te leren:

  • Wat is precies een reorganisatie?
  • Wat is de rol van de OR bij een reorganisatie?
  • Wat gebeurt er wanneer er sprake is van collectief ontslag?
  • Wie zorgt voor een Sociaal Plan?
  • Hoe kan je als OR de communicatie met de Achterban starten?
  • Wat gebeurt er wanneer er sprake is van Herplaatsing of Outsourcing?
  • En hoe ga je om met conflicten?
Module 1Inleiding over reorganisatie
Les 1Wat is een reorganisatie? 
Les 2Waarom is een reorganisatie nodig? 
Les 3De rol van de OR bij reorganisatie 
Les 4Doelstellingen voor een reorganisatie? 
Module 2Wet- en regelgeving bij reorganisaties
Les 1Het wettelijke kader voor een reorganisatie 
Les 2Collectief ontslag en de wet Melding Collectief Ontslag (WMCO) 
Les 3Maken van een sociaal plan 
Les 4Rol van de OR bij een sociaal en het voeren van onderhandelingen 
Module 3Strategieën voor effectieve communicatie tijdens een reorganisatie
Les 1Interne communicatie-strategieën 
Les 2Hoe communiceer je met je achterban tijdens een reorganisatie? 
Les 3Hoe zorg je ervoor dat medewerkers zich gehoord voelen? 
Les 4Communicatiestrategieën voor verschillende doelgroepen binnen de organisatie 
Les 5Herplaatsing, outplacement en scholing 
Les 6De rol van de OR bij een herplaatsingsproces? 
Les 7Hoe kan een OR werknemers helpen bij het vinden van ander werk binnen of buiten de organisatie? 
Les 8Outplacement en wat dit inhoudt? 
Les 9Scholing als optie om werknemers te helpen terug te keren naar de arbeidsmarkt 
Module 4Conflicthantering tijdens een reorganisatie
Les 1Conflictbeheerstechnieken die kunnen worden gebruikt tijdens een reorganisatie 
Les 2Hoe kan je conflicten tussen medewerkers oplossen? 
Les 3Tips om effectief te onderhandelen over nieuwe arbeidsvoorwaarden 
Les 4Hoe kan je onrust binnen de organisatie beheren? 
Module 5Afronding en evaluatie
Les 1Belangrijkste lessen die geleerd zijn in deze cursus 
Les 2Feedback verzamelen over deze cursus 
Les 3Bedankt voor de interesse! 

Blended-Learning reorganisatie

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Digitale Leeromgeving Medezeggenschap

Copyright © 2025 · Jan Bubberman