Al heb je nog zoveel aan kennis in je hoofd als je nalaat deze kennis op een toegepaste wijze te gebruiken dan is de kans klein dat je veel bereikt.
Je zult rekening moeten houden met de dingen die de belangstelling van de bestuurder hebben.
Als daar een overlap zit dan kom je verder.
Bovendien moet je aandacht geven aan de manier van brengen. Daar willen veel mensen niet aan maar het is wel een punt.
Pak eens een boekje over verkopen, argumenteren en onderhandelen. Je voelt je zoveel zekerder.
De een kan iets zeggen en we volgen blind. De ander zegt min of meer hetzelfde en we halen de schouders op. Soms is het juist indrukwekkend als de zaak met zachte stem wordt gepresenteerd, de volgende keer moet het misschien met stemverheffing. De persoon van de brenger speelt een voorname rol.
Sommige mensen passen gewoon niet bij hun bestuurder hoe jammerlijk dat ook mag zijn. Dan moet een ander het maar doen. Het is beslist geen schande en het kan van wijs inzicht getuigen als je bijvoorbeeld wisselt van woordvoerder.
Tijdens een training zul je ongetwijfeld een keer de formule van Mehrabian behandelen. De snijdt dit heikele punt aan:
E = 7 + 38 + 55
De effectiviteit van je boodschap hangt voor 7% af van de inhoud, voor 38% van de intonatie en voor 55% van het non-verbale gedrag. Ga d’r maar aanstaan.
Een enkele ondernemingsraad speelt op de man in plaats van de zaak.
‘U ook altijd ……., dit is de zoveelste keer …..’ Het mag de waarheid zijn maar je bereikt ermee dat de hakken in het zand gaan. Een enkele ondernemingsraad doet geheimzinnig over zijn standpunten.
‘Dat merkt u wel als we op de vergadering zijn’. Men hoopt via verwarring en onzekerheid bij de ander zijn doel te bereiken. Mooi niet.
Die ander neemt heus zijn tijd wel. Weinig mensen houden ervan om voor het blok gezet te worden. Wees liever zichtbaar en transparant en zakelijk en voorbereid. Je krijgt dan niet altijd je zin, maar je komt een eind. Soms moet je ronduit doorpakken, alle poten stijf houden wanneer je van mening bent dat iets echt zus of zo moet.
Dat de bestuurder weg moet . Dat er een andere afslanking moet plaatsvinden. Zulke zware zaken komen ook op je bord. Of, in de geest van een eerder verhaal, dit eenvoudige werk doe je er gewoon even bij.
Met andere woorden, je staat nog weer steviger als je ook kennis hebt van het binnenste van de bestuurder en er rekening mee houdt waarin hij geïnteresseerd is.