Medewerkers kunnen op het werk te maken krijgen met ongewenste omgangsvormen of misstanden. De gevolgen zijn groot. Onveiligheid, stress, psychosomatische klachten, functioneringsproblemen, personeelsverloop, verzuim.
Werkgevers zijn verplicht om hun medewerkers tegen psychosociale arbeidsbelasting te beschermen en een beleid te voeren om dit te voorkomen. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is een waardevolle stap binnen dit beleid.
In deze E-cursus over de vertrouwenspersoon en de OR gaan we het hebben over:
- Wat is een vertrouwenspersoon en wat doet hij of zij?
- Hoe kan de OR samenwerken met een vertrouwenspersoon?
- Welke informatie moet er uitgewisseld worden?
- En hoe kan je conflicten voorkomen?
Module 1 | Inleiding over de vertrouwenspersoon | |
---|---|---|
Les 1 | Wat is een vertrouwenspersoon? | |
Les 2 | Waarom zou de OR betrokken moeten zijn bij het aanstellen van een vertrouwenspersoon? | |
Les 3 | Hoe kan de OR samenwerken met de vertrouwenspersoon? | |
Module 2 | De rol van de OR in het implementeren van vertrouwenspersonen | |
Les 1 | Hoe kan de OR bijdragen aan het besluitvormingsproces? | |
Les 2 | Welke juridische aspecten zijn hierbij van belang en hoe kan de OR hierop inspelen? | |
Les 3 | Hoe zorgt de OR ervoor dat er draagvlak is binnen de organisatie? | |
Module 3 | Communicatie en samenwerking met de vertrouwenspersoon | |
Les 1 | Hoe zorgt de OR ervoor dat er goede communicatie en samenwerking is? | |
Les 2 | Welke informatie moet er uitgewisseld worden tussen beide partijen? | |
Les 3 | Hoe kunnen eventuele conflicten voorkomen worden? | |
Module 4 | Het creëren van een veilige werkomgeving | |
Les 1 | Op welke manier dragen vertrouwenspersonen bij aan een veilige werkomgeving? | |
Les 2 | Welke rol speelt preventie in dit proces en hoe kan deze ingezet worden? | |
Les 3 | Hoe wordt er omgegaan met klachten over onveiligheid op het werk en hoe wordt daar mee omgegaan? | |
Module 5 | Evaluatie en verbetering | |
Les 1 | Op welke manier evalueert men of het beleid rondom de vertrouwenspersoon succesvol is geweest? | |
Les 2 | Welke methodes hanteert men hiervoor en wie is er bij betrokken? | |
Les 3 | En ‘last but not least’ op welke wijze wordt er geleerd uit knelpunten die naar boven zijn gekomen? |